Οργάνωση σε ακαδημίες ποδοσφαίρου
Η οργάνωση των ακαδημιών στο ποδόσφαιρο είναι μέγιστης σημασίας εάν έχει ως στόχο την παραγωγή παικτών που θα μπορούν να παίζουν ανταγωνιστικό ποδόσφαιρο και σε υψηλό επίπεδο.
Στην παραπάνω εικόνα βλέπουμε συγκεντρωτικά πολλούς παράγοντες που ο καθένας ξεχωριστά έχει τη δική του σημασία. Στις μικρές ηλικίες (8-14 ετών) έχουμε ως πρωταρχικό στόχο την καλλιέργεια του χαρακτήρα και της νοοτροπίας για την παραγωγή παικτών που μελλοντικά θα πλαισιώνουν την πρώτη ομάδα. Εννοείται πως και η ανάπτυξη της τεχνικής των νεαρών ποδοσφαιριστών είναι αναπόσπαστο κομμάτι της προπονητικής διαδικασίας.
Για ένα προπονητή είναι σημαντικό να έχει παίκτες οι οποίοι καταλαβαίνουν άμεσα τις εντολές του και όχι να χρειάζονται συνεχώς επανάληψη σε κάτι συγκεκριμένο. Η ομάδα πρέπει να έχει συνεχώς ως στόχο να εξελίσσεται και σε κάθε περίοδο να πιάνει τους στόχους που έχει θέσει το προπονητικό τιμ. Η υποστήριξη των γονέων είναι ζωτικής σημασίας για την εξέλιξη του παιδιού. Ωστόσο ενέργειες όπως για παράδειγμα να είναι κάποιος γονέας έξω από το γήπεδο και να δίνει οδηγίες στο παιδί του δεν είναι σωστές. Το παιδί έχει τον προπονητή για να το κάνει αυτό.
Οι ηλικίες από 12-14 και έπειτα θα πρέπει να μπαίνουν σε μία διαφορετική προσέγγιση της προπονητικής διαδικασίας και μιλάμε για την αθλητική ανάπτυξη των παιδιών. Πέρα από το τεχνικό κομμάτι της προπόνησης για κάθε ηλικιακή κατηγορία, πρέπει να προσέξουμε και την κατάλληλη σωματική ανάπτυξη των νεαρών αθλητών. Η ταχύτητα σε όλες τις ενέργειες παίζει ίσως τον πιο σημαντικό ρόλο, ωστόσο για να υπάρχει η σωστή ανάπτυξη και να πιάσουν οι νεαροί αθλητές το μέγιστο των αθλητικών ικανοτήτων τους θα πρέπει να δέχονται και τα κατάλληλα προπονητικά ερεθίσματα σε κάθε ηλικιακή φάση. Αυτό είναι ανάλογα με την βιολογική και προπονητική ηλικία των παιδιών.
Η εκπαίδευση των νεαρών αθλητών για την προπόνηση που πραγματοποιούν έχει μεγάλη σημασία. τα παιδιά-αθλητές θα πρέπει να γνωρίζουν τι κάνουν και ποιοι είναι οι στόχοι σε κάθε προπονητική περίοδο. Με αυτό το τρόπο δημιουργούμε σκεπτόμενους αθλητέςπου ξέρουν τι δουλεύουν και που πρέπει να δίνουν μεγαλύτερη σημασία.
Aκόμη ένας παράγοντας έχει σημασία είναι το τεχνικό επίπεδο των αθλητών που είναι στην ίδια ομάδα. Θα πρέπει να γίνονται τμήματα για την κατηγοριοποίηση των παιδιών με βάση τις ικανότητες τους. Έτσι θα υπάρχει μεγαλύτερη ατομική και ομαδική βελτίωση.
Triantafyllos Oikonomou Msc,CSCS-Spain
Strength & Conditioning Coach