9 Αλήθειες για τη ΤΕΝΟΝΤΟΠΑΘΕΙΑ που ΠΡΕΠΕΙ να γνωρίζεις.

Υπάρχουν πολλά που δε γνωρίζουμε για τη τενοντοπάθεια, αλλά υπάρχουν και κάποιες αδιαμφισβήτητες αλήθειες που πρέπει να γνωρίζουμε ως κλινικοί θεραπευτές και ασθενείς:

1)      Η τενοντοπάθεια δε βελτιώνεται με τη ξεκούραση.

Ο πόνος μπορεί να μειώνεται κατά την ανάπαυση, αλλά η επιστροφή στις αθλητικές δραστηριότητες είναι συχνά επώδυνη και χωρίς καμία βελτίωση (μετά το διάστημα της ανάπαυσης) και αυτό γιατί η ξεκούραση δε προσφέρει τίποτα στην αύξηση της αντοχής του τένοντα στη φόρτιση.

2)      Η εμφάνιση της τενοντοπάθειας δεν είναι αποτέλεσμα φλεγμονής του τένοντα.

Αν και υπάρχουν ορισμένες φλεγμονώδεις βιοχημικές διαδικασίες στη τενοντοπάθεια, δε θεωρείται η εμφάνισή της ως κλασική φλεγμονώδης απόκριση. Τα αντιφλεγμονώδη μπορεί να βοηθήσουν εάν έχεις πολύ υψηλό επίπεδο πόνου, αλλά είναι ασαφές ποια επίδραση έχουν στα κύτταρα και τη παθολογία

3)      Η τενοντοπάθεια μπορεί να προκληθεί από πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες κινδύνου.

Ο βασικός παράγοντας αποτελεί μια ξαφνική αλλαγή σε ορισμένες δραστηριότητες – εκείνες που απαιτούν από το τένοντα την αποθήκευση ενέργειας (π.χ περπάτημα, τρέξιμο, άλματα) – εκείνες που απαιτούν τη συμπίεση του τένοντα.

Μερικοί άνθρωποι έχουν τη προδιάθεση λόγω της εμβιομηχανικής (π.χ φτωχή μυϊκή ικανότητα ή αντοχή, μορφολογία άκρου ποδός) ή λόγω συστηματικών παραγόντων (π.χ ηλικία, εμμηνόπαυση, αυξημένη χοληστερόλη, αυξημένη ευαισθησία στο πόνο, κ.α). «Προδιαθεσικοί» άνθρωποι μπορεί να αναπτύξουν πόνο στο τένοντα ακόμη και με ανεπαίσθητες αλλαγές στις δραστηριότητές τους.

4)      Η άσκηση είναι η πιο τεκμηριωμένη θεραπεία για τη τενοντοπάθεια.

Ο τένοντας έχει την ανάγκη για προοδευτική φόρτιση, έτσι ώστε να μπορέσει να αναπτύξει μεγαλύτερη αντοχή στα φορτία που ένας άνθρωπος πρέπει να αντέξει κάθε μέρα. Σε μια συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, η τενοντοπάθεια δε θα βελτιωθεί χωρίς το ζωτικό για το τένοντα ερέθισμα φόρτισης.

5)      Η τροποποίηση της φόρτισης είναι σημαντική.

Η διαχείριση του πόνου στο τένοντα έχει άμεση αλληλεπίδραση από τη τροποποίηση των φορτίσεων. Αυτό συχνά περιλαμβάνει μείωση (τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα) της υπέρμετρης φόρτισης του τένοντα που εμπλέκει τη συμπίεση και τον εφελκυσμό του.

6)      Η παθολογία στις απεικονιστικές εξετάσεις ΔΕΝ ισοδυναμεί με την εμφάνιση  ΠΟΝΟΥ.   

Είναι πολύ συχνή η εμφάνιση δομικής παθολογίας στις απεικονιστικές εξετάσεις (μαγνητική τομογραφία, διαγνωστικό υπέρηχο, ακτινογραφίες) σε άτομα που δεν εμφανίζουν πόνο. Αν σας έχουν αναφέρει ότι έχετε σοβαρή παθολογία στο τένοντα ή ακόμα και μερική ρήξη αυτού ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι δε θα βελτιωθείτε και δε θα έχετε θετική έκβαση. Επιπλέον γνωρίζουμε ότι επιστρατεύοντας και τις πιο κατάλληλες μεθόδους η δομική παθολογία δύσκολα αλλάζει. Ο ΠΟΝΟΣ όμως ? – ΝΑΙ.

Ως εκ τούτου οι περισσότερες θεραπευτικές μέθοδοι στοχεύουν στη διαχείριση του πόνου και στην ανάκτηση της λειτουργίας, παρά στην επούλωση των ιστών, αν και αυτό εξακολουθεί να βρίσκεται υπό εξέταση.

7)      Η τενοντοπάθεια βελτιώνεται σπάνια μόνο με παθητικές θεραπείες.

Οι ενέσεις, οι θεραπευτικοί υπέρηχοι, η μάλαξη δε βελτιώνουν μακροπρόθεσμα τη τενοντοπάθεια. Η άσκηση είναι το βασικό συστατικό και οι παθητικές θεραπείες τη πλαισιώνουν. Οι πολλαπλές εγχύσεις πρέπει να αποφεύγονται καθώς συνδέονται με φτωχότερη έκβαση.

8)      Η άσκηση είναι απαραίτητο να εξατομικεύεται.

Η άσκηση πρέπει να βασίζεται στο επίπεδο λειτουργικότητας του ασθενή, στο επίπεδο πόνου και στο προπονητικό προγραμματισμό. Πρέπει να υπάρξει προοδευτική αύξηση του φορτίου για να επιτραπεί η αποκατάσταση της λειτουργικότητας, σεβόμενοι πάντοτε τον πόνο.

9)      Η τενοντοπάθεια ανταποκρίνεται αργά στην άσκηση.

Πρέπει να έχετε υπομονή, διασφαλίζοντας ότι εφαρμόζετε τις σωστές ασκήσεις με τη κατάλληλη επιβάρυνση. Προσπαθήστε να αντισταθείτε στο πειρασμό των «εύκολων λύσεων», όπως μαγικές ενέσεις και χειρουργικές παρεμβάσεις. Συχνά δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις.

Να σημειωθεί ότι αυτές είναι οι βασικές αρχές για την τενοντοπάθεια, ενώ υπάρχουν σοβαρές περιπτώσεις όπου η χειρουργική παρέμβαση κρίνεται μονόδρομος.

 

ΜΥΣΙΡΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ - Φυσικοθεραπευτής

 

*Το παρών άρθρο αποτελεί άτυπη μετάφραση του άρθρου: “9 Tendinopathy Truths that you MUST know” συγγραφέας του οποίου είναι ο κύριος Peter Malliaras (http://tendinopathyrehab.com/).

ΣΥΝΔΕΣΗ ΧΡΗΣΤΗ

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ONLINE

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 41 επισκέπτες και κανένα μέλος