Προπόνηση

High Resistance Circuit Training - a good option for team sports?

Most team sports (soccer, basketball, handball…) can be considered as aerobic-based anaerobic activities in which, during a game, players are required to perform high-intensity actions such as jumping, sprinting or shuffling (Caprino, 2012; Castagna, 2007; Hermassi, 2011). Therefore, performance in team sports depends on both aerobic and anaerobic metabolism but also in high levels of muscular strength and power. This means that in order to prepare any team or player for competition it is necessary to develop a complete strength and conditioning program.

Προπόνηση γενικές πληροφορίες

Πώς επιλέγουμε την προπόνηση μας; Tί μέσα θα χρησιμοποιήσουμε για να πετύχουμε τους στόχους μας; Γίνεται να κάνουμε όλοι την ίδια προπόνηση; Θα πρέπει να φεύγουμε στο τέλος της προπόνησης δίχως να μπορούμε να περπατήσουμε;

Αρχικά πρέπει να κατανοήσουμε όλοι ότι ξεκινώντας ένα πρόγραμμα προπόνησης θα πρέπει να έχουμε κάποιους στόχους που θέλουμε να πραγματοποιήσουμε. Αυτοί οι στόχοι μπορεί να είναι η βελτίωση της σύστασης του σώματος (χαμηλότερο λίπος) , η βελτίωση της αθλητικής ικανότητας, η αποκατάσταση κάποιου τραυματισμού ή και η διατήρηση μίας καλής φυσικής κατάστασης- υγείας κ.α. Ο κάθε ένας από τους παραπάνω στόχους μπορεί να επιτευχθεί με πολλούς και διάφορους τρόπους ανάλογα την περίπτωση του καθενός.Επίσης ο καθένας από τους παραπάνω στόχους είναι ξεχωριστός και χρειάζεται την κατάλληλη καθοδήγηση από εξειδικευμένους γυμναστές ή φυσικοθεραπευτές.

Περισσότερα...

Optimise Performance Part 2

The alternative method for optimising performance over a long season; which I spoke briefly about in my previous blog, is a much more individualised concept. It is a new idea which has been developed from the theory that every athlete has their own unique and individual force-velocity balance (makes sense really because of genetics, nutrition and how everyone responds differently to exercise and training etc).
 
What do I mean by everyone has their own force-velocity balance?
Everybody’s muscles have the ability to produce both force and velocity; force is required to move loads, whether it is climbing up a stairs (lifting your body weight) or it is bench-pressing 120kg; both require certain

amounts of force.
Velocity is the speed in which these movements can be accomplished. Obviously not everyone can bench-press 120kg but if you can imagine someone lifting a very heavy weight, the movement is usually a slow struggle; so the force-velocity curve for this movement would see a big imbalance in favour of force and a deficit in velocity. Likewise, a light person sprinting up a stairs will be moving a low load at high velocity so his curve would see a major deficiency in force and greater focus on velocity. 

Example of a force-velocity curve: when force is high, velocity is low and when velocity is high, force is low. Peak power is generated somewhere in between.

Περισσότερα...

ΣΥΝΔΕΣΗ ΧΡΗΣΤΗ

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ONLINE

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 38 επισκέπτες και κανένα μέλος