Προπόνηση

Προπόνηση γενικές πληροφορίες

Πώς επιλέγουμε την προπόνηση μας; Tί μέσα θα χρησιμοποιήσουμε για να πετύχουμε τους στόχους μας; Γίνεται να κάνουμε όλοι την ίδια προπόνηση; Θα πρέπει να φεύγουμε στο τέλος της προπόνησης δίχως να μπορούμε να περπατήσουμε;

Αρχικά πρέπει να κατανοήσουμε όλοι ότι ξεκινώντας ένα πρόγραμμα προπόνησης θα πρέπει να έχουμε κάποιους στόχους που θέλουμε να πραγματοποιήσουμε. Αυτοί οι στόχοι μπορεί να είναι η βελτίωση της σύστασης του σώματος (χαμηλότερο λίπος) , η βελτίωση της αθλητικής ικανότητας, η αποκατάσταση κάποιου τραυματισμού ή και η διατήρηση μίας καλής φυσικής κατάστασης- υγείας κ.α. Ο κάθε ένας από τους παραπάνω στόχους μπορεί να επιτευχθεί με πολλούς και διάφορους τρόπους ανάλογα την περίπτωση του καθενός.Επίσης ο καθένας από τους παραπάνω στόχους είναι ξεχωριστός και χρειάζεται την κατάλληλη καθοδήγηση από εξειδικευμένους γυμναστές ή φυσικοθεραπευτές.

Περισσότερα...

Optimise Performance Part 2

The alternative method for optimising performance over a long season; which I spoke briefly about in my previous blog, is a much more individualised concept. It is a new idea which has been developed from the theory that every athlete has their own unique and individual force-velocity balance (makes sense really because of genetics, nutrition and how everyone responds differently to exercise and training etc).
 
What do I mean by everyone has their own force-velocity balance?
Everybody’s muscles have the ability to produce both force and velocity; force is required to move loads, whether it is climbing up a stairs (lifting your body weight) or it is bench-pressing 120kg; both require certain

amounts of force.
Velocity is the speed in which these movements can be accomplished. Obviously not everyone can bench-press 120kg but if you can imagine someone lifting a very heavy weight, the movement is usually a slow struggle; so the force-velocity curve for this movement would see a big imbalance in favour of force and a deficit in velocity. Likewise, a light person sprinting up a stairs will be moving a low load at high velocity so his curve would see a major deficiency in force and greater focus on velocity. 

Example of a force-velocity curve: when force is high, velocity is low and when velocity is high, force is low. Peak power is generated somewhere in between.

Περισσότερα...

Optimising Performance Part 1

Optimising Performance

A question that often pops into athletes’ and even coaches’ minds is what aspects should my athlete be training right now to maximise his/her performance?

Approaching the beginning of a season or nearing competition time, it is often in the back of an athlete’s mind what exactly he/she needs to focus his/her training on to see the optimum results on the field: “Should it be endurance so I can last longer than my opponent?” “Should it be maximum strength so I will be stronger than my opponent and able to push him/her off the ball?” “Should it be speed, so my opponent cannot catch me or keep up with me?” “What should I train?” Too often, for some reason or another, athletes tend to focus on maximum strength approaching competition time and even sometimes throughout a season. This is not at all recommended as strength will begin to plateau after a few weeks or a couple of months, maximum. Also, focusing on maximum strength throughout a season can sometimes have negative effects on performance, as central and neural fatigue can onset amongst other undesirable factors like over recruitment of slow twitch fibres and possibly even injury.

Approaching competition time, hypertrophy is not required (for most sports). Although it will improve strength, it will probably decrease relative strength and result in a loss of speed in the athlete

Περισσότερα...

ΠΡΟΠΟΝΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Update!

Προπονητική προσέγγιση Update!

Στο παρακάτω άρθρο θα αναφέρουμε διάφορες πληροφορίες για την καλύτερη λειτουργία της ομάδας. 

 

Περισσότερα...

ΣΥΝΔΕΣΗ ΧΡΗΣΤΗ

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ONLINE

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 4 επισκέπτες και κανένα μέλος